Desenfocado // Out of focus (by Ken Rosenthal)

LTVs-Ken-Rosenthal-09

“¿Está desenfocada? Elimínala…”. Así es como la mayoría de la gente reaccionaría ante una imagen borrosa. Pero esa misma falta de definición puede convertirse en un medio de expresión, como lo es para el fotógrafo Ken Rosenthal.

Desde 2011 el trabajo de Rosenthal ha sido publicado y revisado en numerosas revistas, aunque su principal característica es algo que la mayoría de los fotógrafos tratan de evitar: sus tomas están fuera de foco.

En particular, la serie fotográfica “Un sueño medio recordadof”, “No oscuro todavía” y “Visto y no visto”, son impresiones de gelatina de plata con separación de tonos de los negativos originales, en los que la igualación cromática de la luz y la sombra se ha alterado.

Ken Rosenthal, un graduado en fotografía en la Escuela del Instituto de Arte de Chicago, siempre ha mirado a su lente de la cámara como un medio que puede modificar la percepción y la creación de falsos recuerdos.

Cuando él estaba hojeando un álbum de familia, se dio cuenta de lo que muchos de nosotros a menudo hemos experimentado: aquellos que se muestran en las fotos antiguas podría ser cualquiera. En “Visto y no visto” Ken reúne una serie de fotos de miembros de la familia como si estuvieran disolviendo los fantasmas de familiares del pasado.

La fotografía como una metáfora de la vida, a la vez verdadera y falsa, evocadora y recreadora, visto y no visto.

//

“It’s out-of-focus? Delete it…”. This is how most people would react to a blurry image. But that same blur can become an expressive medium, as it is to photographer Ken Rosenthal.

Since 2011 Rosenthal’s work has been published and reviewed in numerous magazines, though its main characteristic is something most photographers try to avoid: his shots are out-of-focus.

Particularly the photographic series “A Dream Half Remembered”, “Not Dark Yet” and “Seen and Not Seen”, which are split-toned silver gelatin prints of the original negatives, in which the chromatic equalization of light and shadow has been altered.

Ken Rosenthal, a graduate of photography at the School of the Art Institute of Chicago, has always looked at his camera lens as a medium that can modify perception and create false memories.

As he was flipping through a family album, he noticed what many of us have often experienced: that those pictured in old photos could be anyone. In “Seen and Not Seen” Ken puts together a series of photos of family members as if they were dissolving ghosts of relatives past.

Photography as a metaphor of life, at the same time true and false, evocative and reenacted, seen and not seen.

LTVs-Ken-Rosenthal-01

LTVs-Ken-Rosenthal-02

LTVs-Ken-Rosenthal-04

LTVs-Ken-Rosenthal-05(1)

LTVs-Ken-Rosenthal-06

LTVs-Ken-Rosenthal-07

LTVs-Ken-Rosenthal-08

LTVs-Ken-Rosenthal-10(1)

LTVs-Ken-Rosenthal-11(1)

LTVs-Ken-Rosenthal-12

LTVs-Ken-Rosenthal-13

(via: http://www.lanciatrendvisions.com/en/article/ken-rosenthal-s-out-of-focus-lens)

Deja un comentario // Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s