Aria para Oppenheimer // Oppenheimer’s Aria (by Ryuichi Sakamoto, 1999)

En 1942 Robert Oppenheimer se integró al Proyecto Manhattan, destinado a gestionar la investigación y el desarrollo, por parte de científicos británicos y estadounidenses, de la energía nuclear con fines militares. La sede central, el laboratorio secreto de Los Álamos, en Nuevo México, fue elegida por el propio Oppenheimer.

Tras presenciar la explosión de prueba de la primera bomba atómica, Robert Oppenheimer y el Padre Michael DeLisle Lyons, leyeron un verso del décimo capítulo, cuarta estrofa del Bhágavad Guitá : “Ahora me he convertido en la Muerte, el destructor de mundos”. Robert Oppenheimer limitó su comentario a esta estrofa y nunca mencionó las siguientes palabras en la misma línea – “Yo soy el origen de las cosas a ser”. Tal vez pensó que los seres humanos sólo sabían cómo destruir y nunca se darían cuenta del uso pacífico de la energía nuclear.

Sakamoto compuso este aria para su ópera Life, en 1999. Esta música acompañada del texto leído por el mismo Oppenheimer se convierte en algo de obligada visión para no volver a repetir tamaños errores.
Sakamoto compuso el Aria para Oppenheimer sobre una filmación del científico. Sus ojos trasmiten todo el horror que llevó durante toda su vida.

“Supimos que el mundo no sería el mismo. Unas pocas personas rieron, unas pocas lloraron, muchas estuvieron en silencio. Recuerdo la línea de la escritura Hindú, el Bhagavad-Gita. Vishnu está tratando de persuadir al Príncipe para que haga su deber y para impresionarlo toma su forma con múltiples brazos y dice, ‘Ahora, me he convertido en la muerte, destructora de mundos.’ Supongo que todos pensamos eso, de una u otra forma.” – Robert Oppenheimer, 16 Julio 1945. Los Alamos, Nuevo Méjico.

—-

Nota: Cuando se llevó a cabo la explosión de prueba en Nuevo México, Oppenheimer citó las anteriores palabras del texto sagrado hindú Bhagavad Gita.
“No es responsabilidad de los científicos decidir si se debe utilizar o no una bomba de hidrógeno. Esa responsabilidad corresponde al pueblo norteamericano y a los representantes por él elegidos”.
“Los pueblos de este mundo tienen que unirse; de lo contrario, perecerán”.

//

In 1942 Robert Oppenheimer joined the Manhattan Project, designed to manage research and development, by British and American scientists, of nuclear energy for military purposes. The head office, the secret laboratory in Los Alamos, New Mexico, was chosen by Oppenheimer himself.

After witnessing the test explosion of the first atomic bomb, Robert Oppenheimer and Father Michael DeLisle Lyons, read a verse of the tenth chapter, fourth verse of the Bhagavad Gita: “Now I have became Death, the destroyer of worlds.” Robert Oppenheimer limit his commentary to this verse and never mentioned the words on the same line – “I am the source of things to be”. Maybe he thought that humans only destroy and never knew how they would realize the peaceful use of nuclear energy.

Ryuichi Sakamoto composed this aria for his opera Life, in 1999. This music accompanied the text read by the Oppenheimer himself becomes a must view for not to repeat such mistakes.
Sakamoto composed the Aria for Oppenheimer basing on a film of the scientific. His eyes convey the horror that he took all his life.

“We knew the world would not be the same. A few people laughed, a few people cried, most people were silent. I remember the line from the Hindu scripture, the Bhagavad-Gita. Vishnu is trying to persuade the Prince that he should do his duty and to impress him takes on his multi-armed form and says: ‘Now I am become Death, the destroyer of worlds.’ I suppose we all thought that one way or another.” – Robert Oppenheimer, July 16, 1945

—-

Note: When it performed the test explosion in New Mexico, Oppenheimer quoted the above words of the sacred Hindu text Bhagavad Gita.
“It is the responsibility of scientists to decide whether to use or not a hydrogen bomb. That responsibility lies with the American people and elected representatives for it.”
“The people of this world must unite otherwise, will perish”.

(via: http://www.aescolar.es/)

One thought on “Aria para Oppenheimer // Oppenheimer’s Aria (by Ryuichi Sakamoto, 1999)

  1. Pingback: El ciclo. Equinoccio de otoño – blog de les llobes

Deja un comentario // Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s