Couples // Parejas (by Maurice Tabard, 1930)

Maurice Tabard - Parejas

Maurice Tabard, además de ejercer su profesión de fotógrafo y experimentar distintos tipos de procesos, era un teórico que no dudaba en reflexionar sobre la actividad artística. Para él “la materia prima del artista no es la vida, sino siempre otra obra de arte que le inspira”. Hay en su concepción de la obra fotográfica un carácter cientifista, casi matemático; obsesionado por la geometría, excluye todo tipo de romanticismo en el hecho artístico: “fotografiar no es abandonarse a lo aleatorio de la toma de vistas, es premeditar la imagen”.

En la historia del arte, señala que, tras el Renacimiento, se ha producido un olvido de las leyes matemáticas. “Tabard quiere reconciliar el arte y la ciencia: desafiar el propio temperamento, trabajar según el espíritu.”

“El objetivo de Maurice Tabard es conciliar dos tensiones: la exigencia matemática y las sorpresas de la vida, y crear así la armonía en sus imágenes. Dejando que lo imprevisto surja al cabo de la calle, se encierra en su estudio y no sale jamás de él”. Maurice Tabard consigue aquí utilizar procesos experimentales (rayonismo, superposición, semi-transparencia) para generar un objeto icónico que huye de cualquier relación de “semejanza” con modelos reales.

//

Maurice Tabard, besides practicing his profession as a photographer and experience different types of processes, was a theorist who did not hesitate to reflect on artistic activity. For him “the raw material of the artist is not life, but always other work of art that inspires you.” There in his conception of the photographic work a scientistic character, almost mathematical, obsessed by the geometry, excludes all romanticism in the artistic fact: “to photograph is not to abandon to the randomness of taking views, is to premeditate the image”.

In art history, he notes that after the Renaissance, there has been a neglect of the laws of mathematics. “Tabard wants to reconcile art and science: challenging the own temperament, working in the spirit.”

“The aim of Maurice Tabard is to reconcile two tensions: the math requirement and surprises of life, and create harmony in their images. Letting the unexpected arises after street, locks himself in his study and never leaves it”. Maurice Tabard get here using experimental processes (rayonism, overlapping, semi-transparency) to generate an iconic object that avoids any relationship “likeness” to real models.

(via: http://aniapamplona19.blogspot.com.es/)

One thought on “Couples // Parejas (by Maurice Tabard, 1930)

Deja un comentario // Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s