Fin de los tiempos // End times (by Jill Greenberg)

Jill Greenberg - Cry Baby - 1

Estos son los controvertidos retratos de bebés llorando, de la serie “End Times” (“Fin de los tiempos”), por Jill Greenberg.

La pasión por la fotografía de Jill Greenberg comenzó a una edad temprana, y ella persiguió su pasión a través de sus estudios de fotografía más adelante durante sus años de universidad. Luego trabajó para diferentes publicaciones en Nueva York y Los Ángeles, centrándose principalmente en el trabajo de retrato. A medida que su carrera se desarrolló, comenzó a usar más el estilo fotográfico que ahora sabe para: iluminación directa fuerte (casi cruda) y pesado post-procesamiento. Este tipo de iluminación es más evidente en su proyecto, “End Times”.

En “End Times”, Greenberg reunió decenas de niños diferentes y los hizo posar en momentos muy angustiosos. Estas imágenes mejoradas digitalmente muestran los niños llorando y lamentándose, con muchas lágrimas en los ojos o gritando, o en muchos casos, ambas cosas.

Para conseguir mostrar las emociones fuertes en los niños de las imágenes, Greenberg los atrajo para mostrarles sus juguetes u ofreciendoles dulces, para luego quitarles estas delicias. Este método “cebo” obviamente funcionó tal y como estas imágenes muestran las más crudas emociones posibles capaces de un niño. Por un lado, Greenberg logró llevar a cabo los verdaderos y primarios sentimientos de los niños, pero por otro lado, sus métodos han sido cuestionados acerca de si son o no éticos.

El método de la fotógrafa de atraer a sus sujetos con el caramelo y luego quitárselos puede que no sea una gran problema si sus sujetos fuesen adultos, pero dado que eran niños, surgió una gran controversia cuando estas imágenes fueron exhibidas por primera vez. Con el fin de obtener docenas con el mismo efecto, Greenberg tenía que hacer la misma cosa una y otra vez. Ya es bastante malo tener que hacer gritar a un niño, pero tener que hacer a todo un grupo de niños pequeños romper en llanto podría ser comparable al abuso o tortura.

Al igual que con las recreaciones infantiles de Jonathan Hobin sobre trágicos acontecimientos, el medio en el caso de Greenberg ha eclipsado el mensaje. En “End Times”, quiso mostrar su desdén por el entonces presidente G. Bush y su administración. Greenberg consideró que las rabietas poderosamente dramáticas que hacen los niños pequeños sería el medio perfecto para su mensaje. Ella incluso tituló sus imágenes en el espíritu de su intención, con nombres tales como “Shock” y “Grand Old Party” y “Cuatro años más”, como para mostrar cómo estos niños reaccionarían a estos nombres.

//

These are the controversial portraits of crying babies from Jill Greenberg’s “End Times”.

Jill Greenberg’s passion for photography started at an early age, and she pursued this passion through her photography degree later in her college years. She then worked for different publications in New York and Los Angeles, focusing mostly on portraiture work. As her career developed, she began to use more of the photographic style she’s now known for: strong (almost harsh) direct lighting and heavy post-processing. This style of lighting is most evident in her project, “End Times”.

In “End Times”, Greenberg gathered dozens of different children and had them pose in extremely distressing moments. These digitally enhanced images show the toddlers crying and wailing, many teary-eyed or screaming, or in many cases, both.

In order to get these kids into to show the strong emotions in the images, Greenberg enticed them by showing them their toys or offering candy, and then taking these treats away. This “baiting” method obviously worked as these images show the rawest possible emotions capable of a child. On one hand, Greenberg managed to bring out the real and primal feelings of children, but on the other hand, her methods have been questioned as to whether or not they’re ethical.

The photographer’s method of enticing her subjects with candy and then taking them away might not be such a big deal if her subjects were adults, but because they were children, a lot of controversy arose when these images were first exhibited. In order to get dozens of the same effect, Greenberg had to do the same thing over and over again. It’s bad enough to have to make one child cry, but to have to make a whole group of toddlers break down in tears might be comparable to child abuse or torture.

As with Jonathan Hobin’s child reenactments of tragic events, the medium in Greenberg’s case has overshadowed the message. In “End Times”, she wanted to show her disdain for then President G. Bush and his administration. Greenberg felt that the powerfully dramatic tantrums that toddlers make would be the perfect medium for her message. She even titled her images in the spirit of her intent, with names such as “Shock” and “Grand Old Party” and “Four More Years”, as if to show how these kids would react to these names.

(via: http://reelfoto.blogspot.com.es/)

Jill Greenberg - Cry Baby - 2

Jill Greenberg - Cry Baby - 3

Jill Greenberg - Cry Baby - 4

Jill Greenberg - Cry Baby - 5

Jill Greenberg - Cry Baby - 6

Jill Greenberg - Cry Baby - 7

Jill Greenberg - Cry Baby - 8

Jill Greenberg - Cry Baby - 9

Deja un comentario // Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s