Le Violon d’Ingres (by Man Ray, 1924)

Antes de que existiera Photoshop, exisitió Man Ray. Uno de los fotógrafos más originales. Era un incansable experimentador. De hecho, su trabajo fue tan inventivo que dejó atrás la cámara por completo, la creación de su surrealista “Rayographs” en el cuarto oscuro fue su pasión.

“Le Violon d’Ingres” es tal vez su fotografía más conocida, y una de sus primeras. Al igual que muchas piezas del movimiento Dada (que Ray llevó a EEUU), es un juego de palabras visuales. Aprovechando las curvas en la espalda de su modelo, señala las similitudes entre el cuerpo de una mujer y el cuerpo de un violín. La composición, tanto la modelo desnuda como el vestido, plantean un eco de la pintura de un famoso artista francés Jean-Auguste Ingres-Dominiqe, cuyo pasatiempo era el desnudo femenino tocando el violín.

//

Before there was Photoshop, exisitió Man Ray. One of the most original photographers. He was a tireless experimenter. In fact, his work was so inventive he left behind the camera altogether, creating his surreal “Rayographs” in the darkroom was his passion.

“Le Violon d’Ingres” is perhaps his best-known photograph, and one of his first. Like many parts of the Dada movement (which Ray led the U.S.) is a visual pun. Taking advantage of the curves in the back of his model, points out the similarities between a woman’s body and the body of a violin. The composition, both nude and clothing, pose an echo of a famous painting by French artist Jean-Auguste Ingres-Dominiqe, whose hobby was the female nude playing the violin.

Advertisements

Deja un comentario // Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s