Autorretrato // Selfportrait (by Alberto Garcia-Alix, 2005)

Alberto García-Alix (León, 1954) dice: “Más que la ‘movida madrileña’, he fotografiado mi propia movida, mi entorno. Al principio era más lúdico y fresco, pero cada vez soy más abstracto, quitas lo superfluo, que en el fondo siempre es un poco rococó, e intentas decir más con menos”.

García-Alix, contemporáneo del primer Almodóvar, de las explosiones musicales y pictóricas, asegura que “cada vez tienes más trampas. La fotografía es una trampa de ver más y con intención. El fotógrafo siempre toma la decisión de dónde y cómo mirar. Al principio era más virgen, aunque yo intento que todo lo que hago sea yo mismo. Todas las fotos de uno son autorretratos”. Afirma que, a pesar de lo que puedan sugerir sus fotos de cierta rudeza, marginalidad y dureza, “he tenido una vida de lujo, dichosa. Tengo buen corazón. No sé definir mis fotos, pero sí mi mirada: es una mirada frontal, no es amable, pero trato con gran dignidad a mis fotografiados. Soy solidario con ellos. Nuestro oficio implica una gran comprensión, y sólo llegas a la comprensión de los demás si te comprendes a ti mismo”.

Se declara admirador de Richard Avedon, Diane Arbus o William Klein, “de todos aquellos que te sorprenden o te llevan a conocer algo nuevo. Mi trabajo es sincero y honesto, aunque cada vez educas más el ojo que mira”. Allá donde va lleva su Leica de 35 mm. y su Hasselblad de 6 x 6. Alberto García-Alix recibió en 1999 el Premio Nacional de Fotografía.

//

Alberto García-Alix (León, 1954) says: “More than the ‘Madrid movement’, I shot my own movement, my surroundings. At first it was more fun and cool, but I am increasingly more abstract, take away the superfluous, that the fund is always a little rococo, and try to say more with less. ”

García-Alix, a contemporary of the first Almodovar, the musical and pictorial explosions, said that “every time you have more traps. Photography is a trap to see more and with intent. The photographer always makes the decision of where and how to look. At first I was more virgin, but I try everything I do it myself. All photos are selfportraits.” He claims that, despite what his pictures may suggest a certain toughness, marginality and toughness, “I had a luxurious life, happy. I have a good heart. Do not know how to define my photos, but my eye: a frontal view, it is not nice, but dealing with great dignity to my photographs. I am in solidarity with them. Our business involves a great understanding, and only get to the understanding of others if you understand yourself. ”

He is declared admirer of Richard Avedon, Diane Arbus and William Klein, “of all those that surprise you or take you to learn something new. My work is sincere and honest, but increasingly more you educate the eye look. ” Wherever he goes carries his Leica 35 mm. and Hasselblad 6 x 6.

Deja un comentario // Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s